مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت در ساختمان ها را در این مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد. همانطور که می دانید سنگ های گرانیت دارای مقاومت بالایی هستندو و این ویژگی موجب شده است تا از این سنگ استفاده بسیاری شود به همین دلیل در بین معمارا و سازندگان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

در این مطلب مزایا و معایب استفاده از این سنگ را نام برده و برای هر کدام به طور مختصر توضیح خواهیم داد اما قبل از آن شما را با این سنگ و کاربرد های آن آشنا خواهیم کرد تا بتوانید برای خرید و استفاده از آن بهتر تصمیم بگیرید.

سنگ گرانیت در دسته سنگ‌ های آذرین درونی قرار می‌ گیرد و نام دیگر آن سنگ خارا می باشد که در بازار سنگ با این نام نیز شناخته شده است. بافت این سنگ دارای دانه‌ های متوسط تا درشت است و دارای کانی‌ هایی مانند کوارتز، فلدسپات و میکا می‌ باشد.این سنگ سمبل سختی مقاومت و دوام می باشد و از لحاظ ظاهری با رنگ‌ های سفید، خاکستری، پرتغالی، سبز، مشکی، قرمز و غیر می توانید آن ها را در بازار مشاهده نمایید.

گرانیت نسبت به سنگ‌ های آهکی سختتر اما یکنواختتر است و به‌ راحتی خط و خش بر نخواهد داشت و مقاومت آن در مقابل حرارت نیز بالا می باشد. لازم به ذکر است که رنگ‌ هایی که برای این سنگ نام برده شد بستگی به کانی و شیمی سنگ دارد. مقاومت سنگ گرانیت در مقایسه با سنگ‌ های دیگر ساختمانی مانند مرمریت و تراورتن بسیار بیشتر می باشد و سطح صیقلی و درخشان آن نیز حفظ می‌ شود.

قبل از آشنایی با مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت بهتر است تا با کاربردهای آن آشنا شوید. در ادامه در ارتباط با آن به صورت مختصر توضیح داده شده است و می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله کاربردهای سنگ گرانیت را مطالعه نمایید.

کاربرد سنگ گرانیت

همانطور که در بالا نیز گفته شدسنگ گرانیت نسبت به سنگ هایدیگر دارای مقاومت و استحکام بیشتری است به همین علت در مکان های پر تردد از آن بسیار استفاده می شود. این مکان ها عبارتن از سنگفرش‌ های خیابان‌ ها و ساختمان‌ های اداری و تجاری ایستگاه‌ های مترو که در آن ها استفاده از این سنگ بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که سنگ گرانیت یکی از بهترین انواع سنگ مشاعات است و استفاده از آن برای فضای داخلی، از جمله موارد زیر نیز کاربرد بسیاری دارد:

  • کانترهای آشپزخانه
  • پله‌های ساختمان
  • سنگ‌فرش واحدها
  • دکوراسیون داخلی
  • سنگ پله‌ های ساختمان

سنگ‌ های پله‌ ساختمان به دلیل رفت‌ و آمد زیاد ساییده خواهند شد و امکان آلودگی در آن ها بسیار بالا است.  باید در این قسمت از سنگی مانند سنگ گرانیت استفاده شود که در عین داشتن مقاومت بالا به راحتی تمیز شود و در برابر مواد شوینده نیز مقاومت خوبی داشته باشد.

قبل از اینکه مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت را به طور کلی مورد بررسی قرار دهیم، یکی از مهمترین مزایا آن را تا به الان گفته ایم که آن هم مقاومت بالای آن است. درنتیجه می توان گفت که این ویژگی یکی از اصلی ترین ویژگی های این سنگ می باشد.

 

مزایا و معایب سنگ گرانیت

در این قسمت مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت را به طور کلی مورد بررسی قرار خواهیم داد. سنگ گرانیت، یک نوع سنگ ساختمانی است که به دلیل بافت و ساختاری که دارد از ویژگی و مزایای زیادی نیز برخوردار است، که همین ویژگی و مزایا آن را به یک سنگ پرکاربرد ساختمانی تبدیل کرده است. از این رو در ادامه به بررسی چندین مورد از مزایا و معایب سنگ گرانیت می‌ پردازیم.

مزایای سنگ گرانیت

در اینجا به برخی از مزایای سنگ گرانیت اشاره کرده ایم:

•    مقاومت بالا در برابر فرسایش و ضربه
•    مقاومت در برابر نفوذ آب
•    مقاومت در برابر عوامل محیطی
•    استحکام و طول عمر زیاد
•    سختی بالا
•    تنوع در رنگ و طرح بندی
•    دوام و طول عمر بالا
•    قیمت مناسب
•    همخوانی با سایر مصالح
•    مقاومت در برابر حرارت
•    دوستدار محیط زیست
•    مقاومت در برابر خوردگی
•    مقاومت در برابر خراشیدگی و سائیدگی
•    دارای دو نوع طبیعی و رنگ شده

در ادامه برای شناخت بهتر مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت برخی از این موارد را به مختصر توضیح خواهیم داد.

تنوع طرح و رنگ گرانیت

سنگ گرانیت دارای تنوع بالایی در طرح و رنگ و بافت می باشد به هیمن منظور انواع بسیاری دارد که می توانید از آن ها در ساختمان خود استفاده نمایید. گرانیت بدون نیاز به طراحی خود دارای زیبایی منحصر به‌ فردی است و رنگ‌ های متنوعی دارد که انتخاب را برای شما ساده‌ تر خواهد کرد. با استفاده از این سنگ ساختمانی می‌ توانید به‌ راحتی در فضا هارمونی ایجاد کنید و از همخوانی این سنگ با سایر عناصر ساختمانی لذت ببرید.

دوام و طول عمر بالا

گرانیت نمونه‌ ای از سنگ ساختمانی است که بدون تغییر در ساختار و رنگ خود می‌ تواند در طولانی‌ مدت کارایی داشته باشد. در استفاده از این متریال تنها کافی است که پس از استخراج آن را برش داده و پس از طی کردن مراحل تولید مورد استفاده قرار گیرد. سنگ گرانیت در کنار مقاوم بودن انعطاف‌ پذیر نیز می باشد و اگر تحت‌ فشار و سایش بالا قرار بگیرد دچار هیچ آسیبی نخواهد شد.

مقاومت در برابر حرارت

همانطور که گفته شد این سنگ مقاومت بالایی دارد که این مقاومت در برابر حرارت نیز می باشد. استحکام این سنگ در برابر حرارت بالا فوق‌العاده است، از این‌ رو از این سنگ برای کانتر آشپزخانه نیز استفاده خواهد شد. زیرا این سنگ در مقابل حرارت مقاوم بوده و می‌ توان بدون هیچ نگهداری و نگرانی ظروف داغ را بر روی آن قرار دهید.

مقاومت در برابر نفوذ آب

مقاومت این سنگ در برابر نفوذ آب نیز بالا است. همان‌طور که می‌ دانید سنگ گرانیت سنگی متراکم است این سنگ غیر متخلخل بوده و در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل از این سنگ برای ساخت سینک روشویی، سینک  آشپزخانه، کانتر و کف‌ پوش استفاده خواهد شد.  آب و رطوبت نمی‌ تواند درون سنگ گرانیت نفوذ کرده و آن را از بین ببرد.

مقاومت در برابر خراش ساییدگی و خوردگی

از دیگر موارد در مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت می توان به مزیت آن در مقاومت در برابر ساییدگی و خوردگی اشاره نمود. این سنگ در برابر خوردگی و ساییدگی بسیار مقاوم است به همین خاطر اگر بر روی آن مواد شیمیایی ریخته شود دچار آسیبی نخواهد شد. علاوه بر آن در برابر خط و خش و ساییدگی نیز بسیار مقاومت است به همین دلیل گرانیت مناسبترین انتخاب برای پله و راه‌پله‌ ها می باشد زیرا می تواند طل عمر بالاتری برای شما داشته باشد.

دوستدار محیط‌ زیست

گرانیت ماده‌ ای است که خود از منابع موجود در طبیعت استخراج می‌ شود. از این رو برخلاف سایر مصالح ساختمانی نیاز به هزینه و وقت بسیار برای تولید و ساخت آن وجود ندارد. این سنگ یک ماده با دوام و  تجدید پذیر است و حتی سال‌ ها پس از استفاده می‌ توان آن را بازیافت کرد. این ویژگی باعث شده تا به سنگ گرانیت عنوان دوستدار محیط‌ زیست داده شود.

 

در بررسی مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت، مزایا این سنگ را بیان کرده و به مختصر مورد بررسی قرار دادیم در ادامه نوبت به معایب این سنگ می باشد که آن را نیز به صورت مختصر آورده ایم.

معایب سنگ گرانیت

هر سنگ در کنار مزایا معایبی را نیز دارد. این سنگ مزایای بیشتری در برابر معایب خود دارد. با بررسی مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت در ساخاتمان می توانید برای خرید آ« به راحتی تصمیم

یکی از این معایب وزن بالای این سنگ است، وزن بالای گرانیت باعث می‌ شود بار مرده به ساختمان وارد کند و وزن کلی ساختمان را افزایش دهد.

این سنگ، عایق حرارتی و صوتی نمی باشد و این موضوع می‌ تواند منجر به هدر رفتن انرژی در ساختمان شود.

سنگ گرانیت به علت تراکم بالا چسبندگی خوبی به ملات ندارد و می تواند خطرناک باشد به همین خاطر به‌ تازگی استفاده از این سنگ برای نمای ساختمان توصیه نمی‌ شود.

به علت تراکم بالا در قسمت‌ های مختلف ساختمان از ملات بیشتری برای چسبندگی استفاده می‌ شود و این موضوع امکان دارد هزینه را برای کارفرمایان افزایش دهد.

 

سخن آخر

در این مطلب با مزایا و معایب استفاده از سنگ گرانیت بیشتر آشنا شده اید. در نتیجه با استفاده از آن راحت تر می توانید برای خرید سنگ گرانیت در ابعاد مختلف مانند سنگ اسلب گرانیت و سنگ تایل گرانیت اقدام نمایید.

شما می توانید برای خرید انواع سنگ گرانیت و دیگر سنگ های ساختمانی به سایت زاندس مراجعه نمایید.