انواع سنگ گرانیت را در این مطلب معرفی خواهیم کرد اما قبل از آن مشخصات و خصوصیات سنگ گرانیت را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همانطور که می دانید انواع سنگ گرانیت از زمان های بسیار قدیم در مصارف مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفته است. انواع سنگ گرانیت با توجه به خصوصیات و ویژگی هایی که دارد از گذشته تا به امروز در مصارف ساختمانی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

این سنگ با توجه به خصوصیاتی که دارد دارای قیمت نسبتا بالاتری در مقایسه با سنگ های دیگر است به همین دلیل بنایی که در ساخت آن از این سنگ استفاده شود، جز بناهای ارزشمند محسوب می شود. مقاومت بالا و ویژگی هایی که این سنگ دارد موجب شده است تا بناهای ساخته شده از این سنگ ارزش خود را با گذشت زمان از دست نداده، بلکه اعتبار بیشتری پیدا کنند.

سنگ گرانیت، در زمره‌ی سنگ‌ های آذرین قرار دارد که از فعالیت‌ های آتشفشانی به وجود آمده است. لازم به ذکر است که این سنگ با سنگ مرمریت، سنگ آهک و تراورتن متفاوت می باشد، زیرا، این نوع سنگ‌ ها رسوبی و کلسیتی هستند.

کلسیت، یک ماده معدنی نسبتاً نرم و معمولی می باشد که از فسیل و پوسته‌ی حیوانات تشکیل شده و طی میلیون‌ها سال، تحت فشار و گرمای زیر سطح زمین به سنگ تبدیل می‌ شود. در صورتی که گرانیت یکی از سخت‌ ترین و محکم‌ ترین سنگ‌ های موجود است و دارای رتبه ۷ در مقیاس اندازه‌ گیری سختی است، در حالی که، مثلا سنگ مرمریت رتبه ۳ را دارد به مین دلیل است که از آن استقبال بسیاری شده است.

انواع سنگ گرانیت را می توانید در ابعاد اسلب گرانیت و تایل گرانیت از سایت زاندس تهیه نمایید. از این سنگ می توان در قسمت های مختلف ساختمان مانند کانتر و میز آشپزخانه تا پوشش دیوارها، کفپوش، نمای شومینه و نمای ساختمان‌ های مجلل استفاده نمایید. سنگ گرانیت انواع مختلفی دارد و همینطور دارای تنوع بسیاری می باشد که با استفاده از آن می توانید زیبایی خاصی را ساختمان خود ببخشید.

مشخصات و خصوصیات انواع سنگ گرانیت

همانطور که در بالا نیز گفته شد انواع سنگ گرانیت داری خصوصیات بسیاری می باشند که از مهمترین آن ها مقاومت بالای این سنگ ها می باشد. در ادامه خصوصیات دیگر این سنگ را نام برده ایم:

  • زیبایی
  • دوام و محکم
  • مقاومت در برابر گرما
  • مقاومت در برابر لکه
  • ضد خش و خراش
  • درزهای پنهان
  • سهولت در نگهداری

 

تعاریف متفاوت از گرانیت

کلمه گرانیت به حالت‌ های متفاوت توسط افراد مختلف تفسیر و تعریف شده است. این تفاسیر و تعاریف شامل تعریف ساده مقدماتی، تعریف دقیقتر توسط پترولوژیست‌ ها یا تعریف زمین شناسان متخصصص در حوزه تحقیقات سنگ‌ ها و تعریف گرانیت به صورت تجاری توسط بازرگانان می باشد.

تعریف مقدماتی و ساده گرانیت: گرانیت یکی از انواع سنگ‌ های آذرین با بافتی درشت و سنگین می باشد. ترکیبات شیمیایی آن عمدتا شامل، کوارتز و فلدسپارها به همراه مقادیر اندکی از کانی‌ های میکا و آمفیبول است. این تعریف ساده از گرانیت، می‌ تواند بستر شناسایی و تشخیص بصری و دیداری را برای افراد فراهم آورد.

تعریف پترولوژسیت گرانیت: گرانیت یک سنگ پلوتونیک است که  ۱۰ تا ۵۰ درصد کل محتوای آن را کوارتز و ۶۵ تا ۹۰ درصد آن را فلدسپار تشکیل می‌ دهد. استفاده از این تعریف، نیازمند شناسایی و تعیین کمیت مواد معدنی داخل سنگ توسط یک متخصص زمین شناس می باشد. جالب است بدانید که بسیاری از سنگ‌ها بر مبنای تعریف مقدماتی، گرانیت نامیده می‌ شوند اما از لحاظ زمین شناسان و پترولوژیست‌ها در دسته‌ سنگ‌ های گرانیتی قرار نخواهند گرفت. در نتیجه برای خرید سنگ گرانیت باید دانش تشخیص آن را داشته باشید.

تعریف تجاری گرانیت: کلمه‌ی گرانیت بیشتر توسط افرادی که سنگ‌ های برش خورده و صیقل داده شده را برای مصارف ساختمانی و تزیینی می‌ فروشند، به کار می‌ رود. از این گرانیت‌ ها، برای ساختن کانتر و کابیت آشپزخانه، کفپوش، نمای ساختمان، بناهای تاریخی و غیره استفاده خواهد شد. در صنعت تجارت سنگ، گرانیت سنگی است با دانه‌ بندی‌ های درشت و قابل رویت که نسبت به سنگ مرمریت از استقامت و استحکام بیشتری برخوردار است و به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

بافت و رنگ انواع سنگ گرانیت

به‌ طور کلی، دو ویژگی ذاتی تعیین کننده‌ ی ظاهر این سنگ، بافت و رنگ آن می باشد. تغییر در این دو ویژگی طیف گسترده‌ای از انواع سنگ گرانیت، از لحاظ ظاهر را به وجود می‌ آورد.

بافت سنگ گرانیت

از منظر زمین شناسی، فعالیت ماگمایی و انجماد مواد مذاب طی مسافت طولانی، مواد معدنی موجود در گرانیت را به دانه‌ های قابل رویت تبدیل می‌ کند. اندازه‌ ی این دانه‌ ها مختلف است، بنابراین، بافت سنگ گرانیت نیز متفاوت می‌ باشد.

انواع رنگ سنگ گرانیت

طیف رنگی متنوع انواع سنگ گرانیت، به دلیل وجود مواد معدنی و کانی‌ ها در ترکیبات شیمیایی آن می باشد. مواد معدنی همچون کوارتز، آمفیبول، فلدسپار، پتاسیم، میکا و موسکوویت، رنگ‌ها و الگوهای منحصر به فردی به سنگ گرانیت می‌ بخشند. انواع مختلف رنگ‌ های گرانیتی، بستگی به میزان غلظت این مواد معدنی در سنگ دارد.

رنگبندی‌ های متنوع و متعدد گرانیت با توجه به میزان هر کدام از مواد معدنی موجود در آن عبارتند از:

  • کوارتز، رنگ سفید شیری
  • فلدسپار، رنگ خاکستری
  • میکا، رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه
  • آمفیبول، رنگ سبزه تیره
  • موسکویت، رنگ طلایی
  • رنگ صورتی به دلیل فراوانی کانی فلدسپات به همراه پتاسیم

بنابراین ترکیب این مواد معدنی، طیف رنگی متفاوت و متنوعی را در انواع سنگ گرانیت خلق خواهد کرد.

 

معادن گرانیت در ایران

هر کدام از انواع سنگ گرانیت معادن مخصوص به خود را دارند و همانطور که می دانید فلات ایران با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص خود در زمره کشورهایی قرار دارد که از لحاظ منابع و معادن طبیعی، غنی و ثروتمند می باشد.

در نقاط مختلف ایران، معادن سنگ طبیعی به خصوص سنگ گرانیت به وفور یافت می‌ شود. معادن این سنگ در شهرهایی نظیر همدان، مشهد، نطنز، گیلان، نهبدان، یزد، زنجان، خرمدره و… قرار دارد.

همانطور که گفته شد سنگ استخراج شده از هریک از معادن بالا دارای بافت و رنگ‌ های متفاوت و متنوعی می باشد. این موضوع بزرگترین مزیت برای کشور محسوب می‌ گردد، زیرا، ایران را بی نیاز از واردات سنگ و تبدیل به صادرکننده سنگ گرانیت به سایر نقاط دنیا کرده است.

 

سخن آخر

با توجه به آشنایی با انواع سنگ گرانیت در بالا، می توانید بهتر این نوع از سنگ را تشخیص دهید و برای خرید آن اقدام نمایید. شما می توانید انواع سنگ گرانیت را در ابعاد مختلف و کیفیت بالا از سایت زاندس تایل خریداری نمایید.