شناخت انواع سنگ نما و نکات مهم در انتخاب آن را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم. همانطور که می دانید سنگ ها کاربردهای بسیاری دارند که یکی از آن ها استفاده به عنوان سنگ نما می باشد که برای انتخاب بهترین و با کیفیت ترین سنگ نما باید انواع سنگ مورد استفاده در نما را بشناسیم که در این مطلب به شناخت انواع سنگ نما و نکات مهم در انتخاب آن پرداخته ایم.

در انتخاب سنگ نما موارد زیر می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد:

  • شرایط محیطی و آب‌ و هوایی منطقه
  • هزینه و بودجه مورد نظر
  • نوع معماری ساختمان
  • سلیقه

در ادامه برای شناخت انواع سنگ نما در ارتباط با انواع سنگ بیشتر توضیح داده ایم و برای مطالعه و شناخت سنگ ها برای سنگ کف می توانید مقاله ویژگی های سنگ کف ساختمان را مطالعه نمایید.

 

سنگ نما چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ نما زیبایی بیرونی ساختمان شما را فراهم می کند به همین دلیل بهتر است تا شناخت انواع سنگ نما را جدی بگیرید. این سنگ‌ ها برای استفاده در نما انواع مختلفی مانند «سنگ نمای مرمریت»، «سنگ نمای تراورتن»، «سنگ نمای گرانیت» و … که گران قیمت ترین آن ها سنگ مرمر می باشد که برای ساختمان های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.

هر یک از این سنگ‌ ها ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد و خاص خود را دارند و همین مسئله باعث ایجاد تنوع در ظاهر و کارایی آن‌ ها شده است و آن ها را باید بر اساس شرایط که ساختمان دارد و آب و هوا منطقه و برخی شرایط دیگر انتخاب نمایید.

 

ایجاد زیبایی خیره‌ کننده در ساختمان با سنگ

شناخت انواع سنگ نما موجب می شود تا بهترین آن ها را انتخاب نمایید و زیبایی ساختمان خود را تضمین نمایید. ساختمان‌های مختلف از جمله ساختمان‌ های مسکونی، تجاری، اداری و … با استفاده از سنگ نما جلوه‌ای تازه پیدا خواهند کرد.

استفاده از سنگ نما برای موارد زیر انجام می شود:

  • زیبایی و تنوع در بافت و ساختار سنگ‌ ها
  • سطح صیقلی و براق سنگ‌ ها
  • ایجاد نمایی یک دست و جذاب (متناسب با نوع معماری)
  • رنگ‌بندی سنگ‌ ها
  • طبیعی بودن سنگ‌ ها
 
برای شناخت انواع سنگ نما و انتخاب بهترین آن ها بهتر است تا به موارد زیر بسیار دقت داشته باشید:

همخوانی با بافت شهری و منطقه

سنگ نما باید با بافت شهری و منطقه هم‌خوانی داشته باشد. علاوه بر اینکه باید برای انتخاب سنگ سلیقه خود را در نظر داشته باشید باید به مواردی چون همخوانی با بافت شهری و منطقه نیز توجه نمایید تا در انتخاب و شناخت انواع سنگ بهترین انتخاب را داشته باشید.

عدم هماهنگی و هارمونی کافی با محیط پیرامون می‌ تواند از ساختمانتان یک اثر زیبا اما در جای نامناسب بسازد و استفاده از سنگ های انتخابی برای شما عمر چندانی نداشته باشد در نتیجه این مهم است تا شناخت انواع سنگ نما را جدی بگیرید.

 

شرایط آب‌ و هوایی و تاثیر آن بر سنگ نما

سنگ نما عنصری‌ ست که در تمام طول شبانه‌ روز و در طول سال در معرض شرایط محیط پیرامونش قرار دارد در نتیجه باید ویژگی هایی داشته باشد مطابق با آب و هوای مورد استفاده از آن.

باران‌ های مداوم، تابش نور زیاد آفتاب، باد، گرد و خاک، برف و یخ‌ زدگی از جمله عوامل محیطی هستند که بر روی سنگ بنا تاثیراتی منفی می‌ گذارند و ممکن است از عمر سنگ شما کم کرده و نمای .

هر کدام از انواع سنگ‌ های ساختمانی ویژگی‌ های خاص خود را دارند که آن‌ ها را تا حدودی نسبت به هر یک از این شرایط مقاوم می‌ کند در نتیجه بهتر است قبل از خرید شرایط اقلیمی و آب و هوایی ساختمان خود را شناخته و بنا بر ویژگی های سنگ ها و با شناخت انواع سنگ نما  سنگ نما مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

شرایط دمایی

تابش مستقیم و مداوم آفتاب: زمانی که نمای ساختمان در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد.سنگ ها تاثیر بسیار شدیدی از نور آفتاب خواهند گرفت. یکی از اثرات اصلی این تابش نور، ایجاد تغییر در رنگ و طرح سنگ می باشد.در نتیجه باید با توجه به شناخت انواع سنگ نما باید سنگی را برای نما انتخاب نمایید تا در برابر نور و تابش خورشید مقاوم باشد.

حرارت بالا: نور آفتاب مستقیم علاوه بر تاثیر تدریجی بر روی رنگ سنگ، می‌ تواند سبب افزایش دمای آن نیز بشود. به طوری که در طول روز های تابستان این شرایط سبب بالا رفتن زیاد دمای سنگ شده و ساختمان گرم می شود.

سرما: در طول شب اما در غیاب خورشید، دمای سنگ کاهش پیدا خواهد کرد. این سرما همچنین در طول زمستان و روزهای برفی به طرز چشم‌گیری می‌تواند سبب کاهش دمای سنگ شود و دمای ساختمان را سرد نگه می دارد.

تغییرات دمایی: وجود دو شرایط مختلف بالا می‌ تواند باعث تغییرات دمایی مداوم سنگ شود. لذا سنگ مورد نظر باید بتواند در چنین شرایطی مقاوم باشد و دچار فرسودگی نشود و یا حتی با این شرایط ممکن است سنگ ها ترک خورده و بشکنند. به همین دلیل بهتر است تا قبل از خرید سنگ با شناخت انواع سنگ نما آشناییت داشته باشید.

در نهایت بهتر است تا قبل از خرید شناخت انواع سنگ نما را داشته باشید تا پس از انتخاب با مشکل مواجه نشوید.

 

باران و رطوبت

شرایط خاص دیگری که بر فضای بیرون حاکم می باشد، قرار داشتن سنگ‌ ها در معرض باران و برف می باشد. بنابراین طبق شناخت انواع سنگ نما  باید سنگی را انتخاب نمایید تا در شرایط زیر دوام کافی را داشته باشد.

رطوبت: سنگ‌ نما از آن جایی که در خارج از ساختمان به کار برده می شود در معرض باران و رطوبت قرار می گیرد در نتیجه با توجه به شناخت انواع سنگ نما باید سنگی را انتخاب نمایید که در برابر رطوبت مقاوم باشد. این مسئله می‌ تواند سبب فرسودگی و در برخی موارد مات و کدر شدن سنگ شود.

لذا بهترین سنگ برای نمای ساختمان، سنگی با کم‌ ترین میزان جذب آب می باشد. بالا بودن جذب آب از طرفی ممکن است سبب یخ زدن آب موجود در سنگ در روز های سرد شده و این مسئله می‌ تواند به تدریج سنگ را فرسوده کرده و طول عمر آن را کم کند.

باران‌ های اسیدی: در برخی مناطق بارش باران‌ های اسیدی شرایط را برای انتخاب شما در سنگ نما سخت تر می کند. ساختار سنگ‌ های مناسب برای نما باید به‌ گونه‌ ای باشد که در برابر چنین باران‌ هایی دچار خوردگی نشود. در هر صورت برای انتخاب بهترین سنگ نما باید شناخت انواع سنگ نما  را داشته باشید تا بتوانبد سنگی مقاوم را در برابر این شرایط انتخاب نمایید.

 

ارتفاع؛ شرایطی مهم در نمای ساختمان

یکی دیگر از ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد نمای ساختمان، نیاز به نصب سنگ در ارتفاع زیاد از سطح زمین است. این موضوع سبب می‌ شود سنگ شرایط خاص زیر را دارا باشد:

  • وزن مناسب: سنگ‌ هایی که دارای تراکم بسیار بالایی می باشند، معمولاً وزنشان بر واحد حجم بسیار زیاد می باشد. چنین سنگ‌ هایی انتخابی مناسب برای نما نمی باشند زیرا نصب و نگهداری آن ها بسیار سخت می باشد.
  • چسبندگی بالا به ملات: سنگ نما باید چسبندگی بالایی به ملات داشته باشند تا رها نشوند زیرا ممکن است بسیار خطرناک باشد.

 

انواع سنگ نما

سنگ‌ های مختلفی در طبیعت یافت شده و برای استفاده به عنوان سنگ ساختمانی فرآوری شده و مورد استفاده قرار می گیرند تنها کافیست تا شناخت انواع سنگ نما را داشته باشید تا بتوانید بهترین سنگ نما را برای ساختمان خود بسته به شرایط انتخاب نمایید.

اغلب سنگ‌ های طبیعی کاربردهایی نظیر «سنگ دیوار»، «سنگ کف»، «سنگ پله» و … دارند. تنها برخی از سنگ‌ های ساختمانی هستند که ویژگی‌ های مناسب برای کاربرد به عنوان نما ساختمان را دارند. در ادامه به برخی انواع سنگ ها اشاره خواهیم کرد.

این سنگ ها در ابعاد مختلفی مانن اسلب و تایل مورد استفاده قرار می گیرند که برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله سنگ تایل و کاربردهای آن و سنگ اسلب و کاربردهای آن را مطالعه نمایید.

 

بهترین سنگ نما از بین انواع سنگ های ساختمانی

پس از شناخت انواع سنگ نما بهتر است تا بهترین سنگ نما را برای خود انتخاب نمایید ، همانطور که می‌ دانید سنگ‌ های ساختمانی بسیاری از معادن سنگ استخراج می‌ شوند که هر کدام مناسب استفاده ای خاص در ساختمان می باشد. شما می توانید از سنگ های زیر در سنگ نما ساختمان خود استفاده نمایید.

این سنگ ها عبارتند از:

در مقاله تفاوت سنگ مرمریت و سنگ تراورتن برای بکارگیری در ساختمان می توانید اطلاعات بیشتری در ارتباط با این سنگ ها کسب نمایید.

برای انتخاب بهترین نوع سنگ نما بهتر است تا از قبل شناخت انواع سنگ نما  داشته باشید و پس از انتخاب می توانید از طریق سایت زاندس تایل سفارش خود را ثبت نمایید و یا با ما تماس حاصل فرمایید.